mandag den 29. september 2014

Gengældelsen & Trofæ

Gengældelsen AF Steffen Jacobsen


Gengældelsen er andet bind i serien om politikommisæren Lene og detektiven Michael.
Det skal ikke være nogen hemmelighed at forgængeren: Trofæ var uovertruffen,
så jeg havde virkelig set frem til denne næste i serien.

Jeg blev faktisk en smule skuffet da jeg så omdrejningspunktet: terror i Danmark og terrorister, jeg synes det er lidt for søgt i øjeblikket og synes faktisk, at 
har jeg læst én roman om terrorceller i mellemøsten, bliver jeg ikke mere oplyst/
underholdt af, at der skrives flere - Heldigvis blev min tvivl gjort til skamme her.

Præcis som forgængeren, er denne roman yderst velskrevet, sproget flyder og
siderne vender sig i samme hast som handlingen - meget hurtigt.

Persongalleriet er udover Lene og Michael, kollegaer indenfor politiet og PET, 
samt terroristerne og nogle få indlemmede. Alle fremstår realistiske og levende,
dog savner jeg en smule dybere indsigt, det ville udgøre toppen af kagen.

Handlingen er yderst sprængfarlig, spændingen er helt klart til stede og stiger
i takt med at handlingen udspilles, jeg måtte igen holde på øjnene, for ellers var
de løbet i forvejen - Der er konspirationer, teorier om samme og frem for alt
er et langt stykke af vejen fyldt med gode spor, der sætter læserens indre
detektiv på overarbejde - Herligt

Alt i alt er dette endnu en super spændingsroman fra Steffen Jacobsen,
det er ligesom forgængeren en rå "drengerøvs" roman, herlig i sin opbygning
og forfriskende i sin helhed. 

Grunden til at jeg trods alt lander på en enkelt mindre end Trofæ er, at denne
trods alt ikke når helt samme spændingsniveau, samme originale højder -
Men super underholdning der er den, og den skal klart anbefales, den kan læses
uafhængigt af forgængeren, men jeg synes ikke læseren skal snydes for
den sublime start på serien, så start med Trofæ.





Trofæ - anmeldt januar 2013


Hold fast for en spændingsroman...

Pænt goddag Steffen Jacobsen - det bliver så absolut ikke sidste gang vi krydser klinger.
Bogen er skrevet i et virkelig godt, naturlig og levende sprog, og så er den en pageturner af højeste kaliber - den KAN ikke lægges væk
Dog vil jeg sige, at den absolut ikke er for mennesker med sarte nerver - for den ER virkelig hård, ligepå og næsten kvalmende tæt på i beskrivelserne.
Persongalleriet er forholdsvis snævert - Og de bærer det hele soleklart igennem. Normalt er jeg jo meget konsekvent omkring "mine" personers indre liv - Jeg SKAL ind under huden på dem, for at være rigtig hjemme i bøgerne. Men denne bliver så undtagelsen, der bekræfter reglen: Alle personer i trofæ er levende, rigtig godt beskrevet, men vi kommer ikke helt derind, hvor vi kender dem og deres bevægegrunde - Alligevel gjorde det intet i denne perle, jeg er vild med Lene Jensen og Michael Sander, de lover godt for fremtidige udgivelser (jeg håber de kommer) Jeg MÅ vide mere om dem.
Plottet bliver jo en anderledes oplevelse her, da handlingen er skruet sammen som den er. Det giver en ualmindelig voldsom og grum beskrivelse af forbrydelserne, og en dejlig frisk måde at samle alle trådene.
En helt fantastisk herlig læseoplevelse der indeholder alt det en spændingsroman skal - og mere til. Kom gerne med en efterfølger - i morgen



© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar