fredag den 12. september 2014

Ind i labyrinten

Ind i labyrinten - AF Sigge Eklund


Denne thriller er super velskrevet, sprogligt er den uhyggeligt velkomponeret,
det er ikke et festfyrværkeri, men derimod en virkelig dyb indføring i det menneskelige sind.
Det første afsnit er virkelig dybt og dystert, det vil måske afskrække nogle læsere,
men opgiv ikke, denne thriller vokser på læseren i rask tempo, for fanger,
det gør den så absolut.

10 årige Magda forsvinder en aftens, da hendes forældre lader hende alene i huset
for at spise middag på en nærliggende restaurant. Ligheden med Madeleine
sagen i Portugal er taget fuldkommen fra sagen, Først tænkte jeg: åh nej, det her
bliver alt for søgt, men jeg blev heldigvis meget glædeligt overrasket.

Politiet mener forældrene står bag forsvindingen, læseren er med på sidelinjen
månederne op til Magdas forsvinden, og derefter følger de impliceredes handlinger
i året der følger - Men hvem har Magda? 

Handlingen er delt i fire dele, Magdas forældre: Forlæggeren Martin og psykologen Åsa.
Forlægger-assistenten Tom og hans kæreste Katja. De fires liv bliver 
filtret ind i hinanden, nogle er klar over det, andre ikke. Men fælles for dem alle er,
at de er lyslevende, jeg var helt inde under huden på dem, og da dette jo er 
en af mine kæpheste, var det en fantastisk oplevelse. Alle medvirkende er levede mennesker på godt og ondt, har mærket krisen og slås med egne skyggesider i hverdagen.

Alle medvirkende har haft mulighed og en form for sygelig grund til at tage Magda,
det psykologiske spil er sublimt skrevet, læseren kommer på overarbejde, 
da det er umuligt ikke at drage egne konklusioner, eller gætte på en løsning.

Første afsnit skulle lige ordentligt i gang, men derefter var jeg fanget i spindet,
jeg var virkelig godt underholdt - dette er en bog lige efter mit hoved, de dybe
psykologiske beskrivelser, gættelegen og spændingen for at få forløsningen.

Jeg var lidt i tvivl om karakteren, for jeg kan ikke beslutte mig for, om jeg sidder
uforløst eller har tolket korrekt - Men alene det faktum ender altså og med 
at give det ekstra trin på trappen... LÆS den :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar