onsdag den 1. oktober 2014

Det perfekte sted at dø

Af Inger Wolf


Det perfekte sted at dø er er 7. bind i serien om Daniel Trokic, den sympatiske
politikommisær med Jugoslaviske rødder.

Jeg har været med fra starten af serien og været begejstret, denne nyeste i serien
har jeg fuldt tilblivelsen af på sidelinjen, og som de andre glædet mig til at 
kaste mine øjne på - desværre fik jeg ikke indfriet min forventning denne gang.

Bogen er, præcis som de forgående skrevet flydende og i et letlæseligt sprog.
Baggrundsmaterialet er gennemarbejdet til UG, og bliver gengivet bogen igennem.

Persongalleriet er igen Daniel, som denne gang er i Japan for at efterforske et
muligt selvmord på en dansk forsker. Forskeren arbejdede i skoven, hvor hundredevis af japanere går ind for at dø - Denne gang er Daniel stort set alene
da politiet ikke vil samarbejde, så de øvrige personer er primært de øvrige
forskere og de få øvrige bipersoner.

Jeg manglede fylde i samtlige personer, faktisk også Daniel. Jeg kom slet ikke
ind under huden på dem, og derfor druknede det meste af handlingen
i beskrivelserne af skoven, den dybe japanske overtro og mange "døde" perioder
i handlingen - jeg var ganske enkelt slet ikke fanget, og langt over halvvejs
havde jeg flere gange massive problemer med at fastholde interessen.

Plottet holder også selvom spændingen udeblev helt for mig, jeg nåede aldrig rigtig
til punktet, hvor jeg helhjertet gættede med, og jeg synes faktisk der var lidt
vel mange løse tråde i spil, men rette sammenhæng fandt jeg først til slut.

Borset fra de korte indslag fra Danmark, følte jeg slet ikke jeg var med i universet, 
som sagt følte jeg, at handlingen var alt for meget kultur og skov og for lidt krimi.

Jeg vil meget gerne have den "gamle" Daniel tilbage, helst i DK og meget gerne
med Angie eller andre nye til ham og makkeren - Specielt fordi jeg ved, hvor 
gode de forgående i serien er, er skuffelsen stor og faktisk gør det ondt
på mig at skulle herned efter bedømmelsen, men det kan kun blive til to.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar