fredag den 10. oktober 2014

Ærlig Talt!

AF Joachim Boldsen


Som håndbold entusiast måtte jeg naturligvis også forbi denne herlige herres erindringer.

Denne biografi er langt mere en kampgennemgang end end fortælling om mennesket
Joachim Boldsen. Alligevel står han klart i lyset, og jeg genkender meget af ham
i mig selv: bl.a. den åbenmundede ærlighed og de slag det medfører.

Bogen er velskrevet, indimellem kaster han sig rundt i kronologien, men hovedsageligt 
er dette en letlæselig håndbold bog.

Dette er en rigtig fin gennemgang af de store bedrifter denne spradebasse har
bedrevet, men det er også en kontant afregning med de mennesker, der har
svigtet og bedraget ham - jeg ville ikke høste Boldsens vrede, for jeg er slet
ikke et sekund i tvivl om, at han er et ordentligt menneske, og bliver han trådt
på længe nok, slår han tilbage - respekt for det. 

For udenforstående, der ikke har interesse for håndbolden vil denne bog blive
lang og kedelig, fyldt med tal og kampreferater - for os, der holder af sporten
og har fulgt den i mange år, er det et gensyn med tidligere minder, og
frem for alt en aha oplevelse, for dette er også beretningen om klubbernes 
opbygning og deres etiske eksistens.

Jeg savnede mennesket Boldsen, men anerkender at denne biografis præmis 
ikke er til den del, derfor vil jeg glæde mig til hans fortsættelse: Færdig! og
håbe, at jeg kommer lidt tættere på der. Til gengæld vil jeg klandre forlaget, hvor er 
det trist, at de ikke har ofret en redigering og renskrivning på denne bog, den er
spækket med slå og stavefejl, hvilket er en stor skam - men det skal naturligvis 
ikke komme Boldsen til skade - for hans del er fin :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar