lørdag den 13. december 2014

Britt-Marie var her

AF Fredrik Backman



Dette er den vanvittig svære toer, efter den helt fantastiske debut: Manden der hedder Ove.
Det er ingen hemmelighed, at jeg var fuldkommen vild med Ove, sjældent har en
roman gjort  stort indtryk på mig, så denne efterfølger var ventet med både spænding
og meget blandende forventninger, for er det overhovedet muligt at skrive noget
der bare er tilnærmelsesvis så godt?   JA, er det korte svar.

Præcis som Ove, er også denne roman sublim fortællerkunst, sproget flyder i en lind
og herlig strøm, i en blanding af nydansk og det gamle "kultiverede" sprog.
Alle tanker, handlinger og dialoger er sprællevende og jeg var hele vejen igennem
med i byen og langt inde i hovederne på personerne.

Britt-Marie er 63 år. Hun har passet mand og hjem de sidste mange årtier, inden der
passede hun sin mor. Britt-Marie er vant til ro renlighed og regelmæssighed, ja ikke at
hun har hverken fordomme er eller kværulantisk. Men alt har sin plads og tid,
alt skal på de daglige lister, skrevet med blyant, ifald noget skal viskes ud, og frem
for alt har Britt-Marie et helt usædvanligt forhold til natron. Da hendes mand får
et hjerteanfald, er det elskerinden, der ringer fra hospitalet, og lige der får Britt-Marie
nok. Hun flytter, og må naturligvis have et job - ordentlige mennesker har ansættelse
et sted. Det bringer hende til den lille og næsten affolkede by: Borg. Her bliver hendes
liv vendt fuldkommen op og ned, det bliver en opvågning til livet, på godt og ondt.

Denne roman har igen det hele: her er livets rå og hårde side, svigt, kærlighed og
frem for alt handler den om at høre til og blive set. Romanen rammer lige i hjertekulen 
jeg var hele følelsesregisteret igennem. Først og fremmest evner forfatteren igen at
levere et fantastisk klart skud moral blandet med humor på virkelig højt plan.Dernæst
har han igen beskrevet et menneske vi allesammen kender eller indeholder, for jeg har
mødt flere Britt-Marie igennem mit liv, og sørme om jeg ikke også kan nikke genkendende
til flere af mine egne egenskaber- fantastisk.

Alt er ikke, hvad det giver sig ud for på overfladen, alle mennesker indeholder noget
godt og frem for alt fortjener alle mennesker at blive set og respekteret.
Jeg vil så hjertens gerne komme med blot et lille udsnit af de mangle guldkorn, der
nærmest falder over hinanden bogen igennem, men jeg vil ikke tage overraskelsen
og glæden fra kommende læsere - Dog vil jeg vove at komme med en lille garant:
Stenslag og Natron vil have en helt ny betydning fremover.

Dette er på alle måder en helt fantastisk roman, Ove var sværd at tanggere, men 
Backman har evnet det umulige - Dette er endnu en sublim roman fra hans hånd, jeg
grinte, krummede tæer, håbede og fik våde øjne - den ramte rent!.
Den skal have de største anbefalinger, snyd ikke dig selv: læs også Ove.
Jeg vil i den grad glæde mig til mere fra den hånd.




En mand der hedder Ove

Anmeldt 23. februar 2014:

Jeg har netop vendt sidste side i romanen - og WOW en fantastisk oplevelse. 

Den er super velskrevet, sproget flyder og siderne vender sig selv i en rasende fart, mens jeg var til stede i universet og oplevede glæde, sorg,empati, fordømmelse og dyb kærlighed.

 Romanen er en rejse gennem det samlede følelsregister, blandet med en utrolig sublim form for humor - jeg vover påstanden, at jeg aldrig tidligere har læst en roman af denne kaliber, trods 4-5 læste bøger om ugen... 

Denne er et MUST read, den rummer så stor en morale, at den åbner for selvransagelse hos enhver der læser den, på den positive front. Jeg ville meget gerne give 6 stjerner hvis det havde været muligt, for jeg er YDERST begejstret - denne roman bliver sidende under huden med et solidt aftryk... WOW


2 kommentarer:

  1. Skal vi lave en fanklub sammen? Jeg kunne ikke være mere enig - Ove er også den bedste bog, jeg har læst i mange år. Og Britt Marie følger tæt efter. Jeg anmeldte også begge bøger til super UG :-)
    vh/Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er HELT sikkert i vinkel Karen :)

      Jeg troede ikke den kunne nå Ove, men for filan hvor er Britt-Marie skøn - de kunne sagtens være søskende :)
      Vi må lægge lidt pres på forfatteren, for jeg indrømmer blankt, at tålmodighed ikke er en af mine spidskompetencer ;)

      Slet