mandag den 20. juli 2015

Lola og naboens søn

AF Stephanie Perkins



Denne roman er en selvstændig fortsættelse af Anna og det franske kys Læs anmeldelsen her - og er forfatterens anden danske udgivelse. Jeg var meget begejstret for forgængeren, så forventningerne var i top til denne nyeste.

Og lad mig blot starte med at fastslå, at alle mine forventninger blev indfriet til fulde.
Sproget er letlæseligt, det flyder og er i det hele taget bare en nydelse. Igen beviser forfatteren, at hun mestrer at gengive det unge sind i både tanke og handling.

Lola er en 16 årig pige, der bor i San Fransisco med sine to fædre. Lolas biologiske mor var stofmisbruger og ville ikke have hende, men det ville hendes onkel Nathan og hans mand Andy. Så Lola er vokset op i et kærligt men meget konservativt og beskyttende miljø. Lola blev forelsket i den yngste nabosøn Cricket allerede år tilbage, men han svigtede og sårede hende dybt. Naboerne lejer deres hus ud til forskellige lejere, mens de rejser landet rundt , da Crickets tvillingesøster er en stor kunstskøjteløber. Lolas værste frygt er, at de skal flytte tilbage så hun bliver nødt til igen at se på tvillingerne. Lola er kommet over Cricket, og er kæreste med en gammel (22 årig) rockmusiker. Loas fædre og hendes bedste veninde er langt fra begejstrede for kæresten Max, men Lola er sikker på at hun elsker ham, og at det er gengældt. Men en dag banker fortiden på; tvillingerne flytter igen ind i deres hus, og Lola møder Cricket i deres værelsesvinduer, som kun ligger få meget fra hinanden. Kan Lola blive ved at hade Cricket, hvad siger kæresten Max og er Lola nu også helt kureret for sin gamle forelskelse i Cricket?

Præcis som forgængeren er også denne roman et solidt portræt af de mange tanker og følelser, der følger med ungdommens hormoner og usikkerhed. Jeg var helt inde under huden på Lola - og til dels på Cricket. Jeg kunne igen nikke genkendende til flere episoder, og igen er humoren rigt repræsenteret. De to fædre er fantastisk portrætteret, både de og de unge, er herlig levende i hele fortællingen. Udover de skønne nye figurer, er der er gensyn med de to hovedrolleindehavere fra Anna og det franske kys, det var et fint gensyn, og de indtog (heldigvis) kun biroller.

Som forgængeren har jeg haft en helt fantastisk dejlig rejse, det er stadig ungdomsbøger, men jeg nød at læse dem, specielt de stærke portrætter, men så afgjort også sprogligt.
Jeg vil på det varmeste anbefale Lola, det er romantik, nostalgi, morale og ren læseglæde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar