mandag den 17. august 2015

Og mens englene græder

AF Jørgen W. Frøhlich


302 sider mellemgaard

Dette er forfatterens debutroman Læs mere her

Romanen er letlæselig, sproget er herligt levende og faktisk er det bare at læne sig
tilbage og beskue hovedpersonens liv. Forfatterens journalistiske tæft fornægter sig bestemt ikke her. Ind imellem kniber det med at holde tiden på rette plads, der springes i tid/handling - det er ærgerligt, for med en mere skarp redigering havde romanen været tæt på perfekt. 

Hovedpersonen er Jacob, han er en middelaldrene journalist, der også læser teologi. Jacob har 3 børn fra to tidligere ægteskaber, en masse rod og svigt i bagagen, og er nu gift med den 18 år yngre Therese. De to bliver stormende forelskede og lever det søde liv i begyndelsen af deres forhold, men da de får en søn sammen går der hverdag i forholdet, og Jacob genoptager sin gamle vane; at drikke alt for meget. Mens Jacob drikker, trækker Therese sig væk, og deres forhold ender i en ond spiral. Men selv om Therese truer med at gå fra Jacob, er hun den, der foreslår parterapi for at redde forholdet. De starter hos Gurli, som er kollega med Thereses psykolog-mor. Therese er vild med Gurli, men Jacob kan slet ikke med hende, og snart bliver det en kamp for at slippe for at komme med til sessionerne. Men stopper Jacob hos Gurli, stopper Therese deres ægteskab. Alt synes at falde sammen for Jacob; hans arbejde, ægteskab hans had til terapeuten og hans alkoholisme tager fuldkommen magten fra ham. Og en dag bliver han syg - alvorligt syg. Kan man få syndsforladelse, kan man undslippe sine egne onde handlinger eller er det slut?

Romanen skildrer på fornemmeste vis en mand i frit (for)fald. Jeg er med på Jacobs rejse, og meget ofte med helt inde under huden på ham. Jeg kan relatere til figurernes liv, og de mange af deres problemer. Det gør romanen meget realistisk, faktisk er der så mange detaljer og gentagelser, at jeg indimellem synes det blev en lille smule for gentagene. 

Men det samlede, er en solid roman om parforhold, mænds tanker og handlinger, og så noget så herligt som en mands følelsesliv. Nu er Jacobs liv meget langt fra en dans på roser altid, men jeg var meget begejstret for den levende formidling af hans indre og ydre. Når jeg under læsningen mærker både f.eks. grin og stærk irritation, så er det fordi jeg er indfanget i universet - og det var jeg her. Alt i alt er denne roman en virkelig flot debut, jeg synes den tegner rigtig godt for fremtiden, og håber bestemt at læse mere fra denne hånd.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar