fredag den 14. august 2015

Uden personligt ansvar

AF Lena Andersson



Uden personligt ansvar er en selvstændig fortsættelse af En roman om kærlighed.
Dette var mit første møde med forfatteren, og altså også med Ester - hovedfiguren.

Romanen er skrevet i en blanding af fortælleform (3. person) og direkte udsagn. Jeg oplevede en smule distance af den lidt "kølige" fortælleform, men derudover er sproget flydende og meget levende.

Ester er en singlekvinde sidst i 30´erne. Hun er kommet ud af et forhold til en gift mand, da hun til en premiere på et af hendes teaterstykker, møder Olof og næsten på stedet forelsker sig i ham. Olof er gift, men Ester har jo tidligere tiders erfaring med gifte mænd, og kaster sig hovedkuls ud i at fange Olof. Snart er hele Esters liv fyldt med Olof, hvor er han, hvad laver han og hvornår får hun ham med i seng. Olof på sin side, takker ja til at gå ud med Ester, de går på museer, på barer og går ture sammen, men han gør det helet klart, at han ikke ønsker andet end venskab med Ester. Men Ester giver ikke op, for hun er mester i at tolke, hvad Olof egentlig mener, og der er naturligvis, at han elsker Ester og meget snart forlader sin hustru for at flytte sammen med Ester. Deres forhold udvikler sig en anelse, hvilket vil sige, at de også starter et seksuelt forhold, men selv om Ester gør alt for Olof, gør han det ustandseligt forbi med hende, og vedbliver med at sige: "vi har ikke noget forhold - jeg går ikke fra min hustru" Men Ester Aflæser og tolker på Olof, og kan alligevel ikke komme en afklaring nærmere! Kort sagt: Ester elsker Olof med hud og hår, mens Olof bruger Ester til det han lyster - men hvor længe kan det gå ?

Romanen beskriver på fineste vis, hvordan en elskerinde tiltsiddesætter sit eget liv, for at være til rådighed så snart manden har tid/lyst. Jeg er sikker på, at dette er et mere realistisk billede end læseren måske tror. Jeg håber der er "smurt lidt ekstra på" for det er både trist,
og grotesk at være vidne til, hvordan et menneske er totalt uden selvkritik/værd.

Historien er som sagt levende og realistisk formidlet, den sætter hovedet på et evigt eksisterende dilemma. Men, jeg synes den bliver for langtrukken, der er for mange gentagelser og for få "nyheder" Flere gange tænkte jeg, at jeg da havde læst det afsnit, eller om den episode. Jeg er klar over at forfatteren ønsker, i mindste detalje, at formidle de årelange forhold - det lykkedes, men jeg kom til at kede mig lidt på vejen.

Er du elskerinde, kender du en eller tænker du på at blive elskerinde, så er dette en super roman at læse. Selv om der naturligvis altid vil være forskelle, er min påstand, at dette er et rigtig godt billede på, hvordan de fleste af den slags forhold forløber. Om ikke andet, så læs den for underholdningen eller oplysningens skyld - det fortjener den.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar