fredag den 4. september 2015

Lejligheder - En kærlighedshistorie

AF Ditte Steensballe


174 sider People´s Press

Forfatteren er bogens Ditte, dette er en selvbiografisk fortælling og et kærlighedsforhold mellem Ditte & Jakob. Jakob er den afdøde forfatter Jakob Ejersbo, som de fleste kender fra romanen Nordkraft og den Afrikanske trilogi. Steensballe har tidligere udgivet digte.

Historien er skrevet som en blanding af handlinger, følelser, gengivelse af private mails og breve, og forfatterens poetiske linje træder tydeligt igennem den letlæselige tekst. 

Ditte møder Jakob til en reception, kemien er straks til stede, og de er hurtigt en stor del agf hinandens liv. Jakob har netop udgivet Nordkraft, som jo blev en stor succes, og han rejser Danmark tyndt med foredrag om bogen. Ditte er netop gået fra sin ex. kæreste, hun lever en yderst omtumlet tilværelse i venners lejligheder - 17 flytninger på 8 mdr. Jakob og Ditte bliver kærester, men de flytter ikke sammen, og Jakob inviterer aldrig Ditte med på sine foredragsrejser. Da Jakob rejser til Indien udveksler de store mængder mails, og da han senere tager gentagne gange til Tanzania skriver de stadig sammen. Ditte er stormende forelsket og hun tror at Jakob gengælder hendes følelser, men forholdet er ikke mange måneder gammelt før Jakob begynder at trække sig. Ditte håber, at forholdet igen kommer på skinner, Jakob vender da også tilbage, men det bliver ikke det nære forhold igen. Jakob trækker sig mere og mere, og til slut må selv Ditte indse, at Jakob ikke længere er en del af hendes hverdagsliv - nu er han i hjertet.

Jakob døde af cancer 5 år efter han gik fra Ditte, han kan naturligvis ikke kommentere indholdet i denne historie - og det er faktisk det største problem for mig; Jeg fornemmer meget tydeligt Dittes altopslugende kærlighed til Jakob. Jeg fornemmer også, at der er taget for private passager ud af de offentliggjorte mails og øvrige beskrivelser - Men, jeg synes historien går alt for tæt på Jakob. Jeg sad flere gange og følte mig intimideret på hans vegne, for selv med forfatterens selvcensur går historien utrolig tæt på.

Jeg har stor respekt for at Ditte ikke pynter på de "stød" Jakob gav hende, men er hudløst ærlig. Den respekt ville have været bibeholdt, hvis historien havde Ditte i fokus, det synes jeg desværre mangler adskillige gange. Det har ifølge forfatteren været nødvendigt for hende at skrive denne historie, udgivelsens sammenfald med at både biografi og dokumentar er lige på trapperne, er ifølge hende utilsigtet. Jeg forstår hende behov for at "færdigbearbejde" forholdet, men synes faktisk "den private Jakob" bliver alt for offentlig - det er, i min optik, en stor skam, både for historien og for Jakob Ejersbo.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar