tirsdag den 27. oktober 2015

Drengen ingen kunne finde

AF Christian Mørk


318 sider Politikens Forlag

Dette er Christian Mørks niende roman Læs mere her. Jeg har desværre ikke tidligere
stiftet bekendtskab med hans værker, så dette var min Mørk debut.

Romanen er velskrevet, levende og en usædvanlig blanding af fantasy og realisme. Nu er jeg ikke den store fantasy fan, jeg har med få undtagelser, et anstrengt forhold til genren - men dette var så en af undtagelserne. For den er usædvanlig vellykket, jeg kunne ikke lægge den fra mig, og læste den på ingen tid.

Familien Shane består af to brødre: Gordon er lillebroderen, der er hemmeligt forelsket i storebrors hustru, og derfor er en ringe kæreste for Ingrid. Storebror Harold er gift med den ombejlede Iris, de har to sønner: Benjamin og Martin. Martin er en gudbenådet tegner, og er modsat sin storebror, en stille og eftertænkson dreng. Da han begynder at tegne heste og mærkelige mænd i lange frakker, vil ingen høre på ham. Men en dag brænder familiens gård ned til grunden, Iris dør i branden og Martin er forsvundet. Far Harold kommer på psykiatrisk behandlingshjem og den eneste, der hele tiden leder efter levende er Gordon. Og en dag er Gordon heldig, han finder Martins rygsæk og skitseblokke, og på dem, ser han pludselig en mand i en lang jakke, og ryttere i gammelt tøj rundt om rytteren. Gordon kontakter politiet, og da flere af byens vejarbejdere bliver overfaldet, tegner der sig et helt klart mønster: de tavse mænd med det gamle tøj er involveret i flere dødsfald og forsvindinger. Gordon forsøger at vække sin bror af hans depressive tilstand, for nu gælder det om at lede efter Martin og stoppe de eskalerende voldshandlinger. Men ikke alt er, hvad det udgiver sig for at være, og snart er Gordon midt mellem liv og død.

Det er en spændingsroman, der er yderst svær at beskrive, uden at røbe den originale handling, så jeg må nøjes med at sige, at jeg var virkelig godt underholdt. Som nævnt er blandingen af genrer, i min optik, en meget svær balancegang, jeg synes sjældent det lykkedes, men denne her er altså et virkelig vellykket eksemplar.

Jeg kom ind i universet fra første færd, mærkede figurerne under huden og fik i det hele taget en skøn og meget anderledes læseoplevelse. Da det var mit første møde med Mørks værker, kender jeg naturligvis ikke forgængerne, så jeg kan ikke udtale mig om eventuel videreføring af genrene, men jeg kan sige, at jeg er meget begejstret og så afgjort skal krydse klinger med forfatteren igen. Helt klart en af efterårets must reads.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar