torsdag den 1. oktober 2015

Isla og jagten på lykken

AF Stephanie Perkins



Dette er forfatterens tredje ungdomsroman - se de tidligere under anmeldelsen. Det er ingen hemmelighed, at jeg var yderst begejstret for de to forgående, så jeg havde i den grad
set frem til denne nyeste - Og jeg nød den!

Præcis som de forgående i serien, er også denne er herlig letlæselig og utrolig fin roman.
Siderne vender sig selv mens nostalgien og genkendelsen rammer læseren. Gode kapitler, levende beskrivelser - i det hele taget er Perkins altså bare en skøn formidler.

I denne tredje og sidste roman om de amerikanske venner, er det Josh og Isla, der er på tapetet. Josh kom ind i universet i den første roman, den lidt skæve knægt, der ikke bekymrer sig synderligt og skolen, men lever og ånder for hans kunst. Alle vennerne er tilbage i USA og Josh er derfor eneste tilbageværende på den Amerikanske skole i Paris. Her har også Isla sit sidste år. Hun har været hemmeligt forelsket i Josh i tre år, men da han havde en anden kæreste, og Isla ikke tror han vil falde for hende, har hun beundret han på afstand. Men skæbnen vil, at de mødes på en cafe i New York en ferie, de falder i snak og selv om det bliver et kejtet møde, kommer de da i snak. Tilbage på skolen i Paris kan Isla ikke koncentrere sig om ret meget andet end Josh, selv hendes bedste ven, den autistiske Kurt, føler sig en smule udenfor. En dag falder de igen i snak, og Josh følger det op med at banke på Islas dør en dag, for at invitere hende ud. Det bliver starten på en ægte ungdomsforelskelse, de er uadskillelige - lige indtil den ene bliver tvunget tilbage til USA.
Og med adskillelsen kommer tvivlen til Isla, er hun nu også værd at elske, er Josh nu også helt sikker på at han vil have hende osv. Kort sagt; hvor meget kan forelskelsen bære?

Perkins bruger pigerne som fortællere, det bliver pigens fortælling om hendes selvbillede og ikke mindst hendes udkårnes. Jeg var med helt inde under huden på Isla, både tanker og handlinger er realistiske og levende. Jeg var endnu engang tilbage i teenageårene, jeg kunne nikke genkendende, være medfølende og ikke mindst trække på smilebåndet. Det ungdomsunivers Perkins har skabt er fyldt med de følelser teenagere har, og selv om det også er feelgood romaner, er det altid iblandet morale. Ren nostalgi for os der er over de unge år, og til de unge, et sikkert bevis på, at også andre er i samme båd.

Jeg håber i den grad, der kommer mere fra denne forfatter. Hun rammer bredt, hun underholder og formidler super godt og jeg er sikker på, at hun har meget mere på hjertet.
Mine varmeste anbefalinger til en perfekt efterårslæsning - læn dig tilbage og nyd turen tilbage til teenageårenes glæder og sorger.



Tidligere udkommet:
Anna og det franske kys Læs anmeldelsen her
Lola og naboens søn Læs anmeldelsen her

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar