mandag den 12. oktober 2015

Min barndom i 50´erne

AF 
Margrethe Auken, Leif Davidsen, Uffe Ellemann-Jensen, Daimi Gentle, Gretelise Holm, Bertel Haarder, Birthe Kjær, Flemming Quist Møller, Samuel Rachlin, Bjarne Reuter, Merethe Stagetorn & Charlotte Strandgaard



Denne bog er en samling erindringer om at være barn i det børnerige årti. Alle forfatterne er født mellem 1940 og 1950 og beretter om barndommen i 1950´erne.

De 12 kapitler er hver forfatters beretning om deres minder fra årtiet. Det er forfriskende med de meget forskellige formidlinger, dette er en bog, der giver et billede af Danmark samtidig med at barndommens erindringer blomstrer - og så hos læseren.

Erindringerne strækker sig fra Flensborg Fjord, over den jyske hede til Århus, gennem København for også at ramme Sibirien. De, der ikke kender Gretelise Holms biografi om hendes barndoms nomadeliv i grum fattigdom, vil få et indblik i den store forskel på datidens land og by-folk. Birthe Kjærs spæde sangkarriere ruller sig ud, Bertel Haarders far bliver beskyldt for at  " viske sæ i e ræv mæ hundekron´sæ´ler" Uffe Ellemann lægger grobunden for hans livslange fascination af lystfiskeri og politik og Samuel Rachlin bliver uvenner med en Russisk straffefange. Erindringerne er mange og forskellige, men ting går alligevel igen: at blive sendt i byen, at se det første program på et tv, krisen i Ungarn, skolegangens kæft trit og retning, mobning og så pengeproblemerne, afbetalingen og bøgerne hos de forretningsdrivende. . Hver for sig er det erindringer med forskellige islæt, mangfoldige som menneskene bag erindringerne - samlet er det en skøn fortælling om barndommens sorger og glæder og datidens liv.

1950´erne er mine forældres årti, nogle af de gennemgående temaer om datidens hverdagsliv, kan jeg genkende i familiens beretninger. Men jeg er skam også selv sendt " i byen" for at købe ind for mormor, et halvt pund fars hos slagteren osv. Så selv om jeg ikke kunne genkalde mig tiden, var det en glædelig erindring tilbage til min egen barndom og min mormors skønne fortællinger. 

 Jeg var som nævnt, meget begejstret for beretningerne, netop fordi de er skrevet af forskellige mennesker, og har fået lov at stå således, skinner mangfoldigheden tydeligt igennem. Så jeg har haft en fantastisk tur tilbage til efterkrigstidens årtier, jeg blev underholdt, oplyst og fik sat tankerne i svingninger - Helheden er vedkommende, oplysende, og både velskrevet og velfortalt. 

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar