mandag den 5. oktober 2015

Min perlerække

AF Randi Allerup


45 sider mellemgaard

Min perlerække er forfatterens anden udgivelse, men mit første møde med hende. 

Min perlerække er en en lille personlig fortælling om mennesker, der på godt og ondt har spillet en rolle i forfatterens liv. Desværre en den udover at være meget kortfattet, også en anonym fortælling, hvor hverken personer eller sprog sætter spor. Der mangler både dybde og personliggørelse.

Da jeg ikke evner at komme med et sammenhængende resume, vælger jeg at bruge et uddrag fra beretningen, som beskriver stil og indhold:

Ottende kapitel
"PP, min elskede fra 2013 er et meget sammensat menneske, aldrig glad og altid utilfreds med alting. Han har disse positive sider: Et godt menneske, perfektionistisk, fuldstændig ærlighed, humorisme, og så elsker han dyr. Han holder af at sejle. 
Han har også en masse "bagdele", og jeg fatter ikke, at jeg kan elske ham.
Efter min mening er han bl.a. meget egoistisk.
I virkeligheden et meget specielt menneske, som altid udtrykker, at han holder sin viden for sig selv. Det har jeg forstået således, at han ikke ønsker diskussion. En sådan kunne jo bringe ham til kort. Jeg har aldrig truffet hans lige. Han er nu 80 år og har en datter på 60, som han aldrig ser. Ellers ingen familie og ingen venner"

Fortællingen fremstår som strøtanker og virker på alle måder ufærdig. Jeg kunne hverken mærke personerne eller deres handlinger, så den fortælling, der for forfatteren har været tiltænkt at skulle give et billede af hende og hende omgangskreds, blev for mig
en roddet og tom omgang, jeg slet ikke kunne relatere til.

© Bognørden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar