torsdag den 1. oktober 2015

Seks år

AF Harlan Coben


301 sider gads forlag

Harlan Coben er international anerkendt for hans thrillere Læs mere om forfatteren her.
Og trods de varme anbefalinger var dette mit første møde med ham.

Romanen er letlæselig, jeg-fortælleren er eneste vinkel, og både hans tanker og handlinger er fint beskrevet. Jeg blev hurtigt indlemmet i historien, og den var faktisk hurtigt læst.

Jake er universitetsprofessor, han er velholdt på universitetet, og trods mange tilbud fra kvinder, er han kun til hurtige forhold. Han elsker stadig Natalie, som han var kæreste med i tre måneder, for 6 år siden. Deres forhold endte brat, da Natalie giftede sig med en anden mand. Jake var med til brylluppet for at se sandheden i øjnene, og høre sin kæreste anmode ham om at aflægge løfte om ikke at kontakte hende og ægtemanden igen. 6 år holder Jake sit løfte, men en dag ser han en nekrolog over Natalies mand Todd. Jake tager til begravelsen, da han mener løftet ikke længere er gældende, nu hvor hendes mand er død. Problemet er bare, at det ikke er Natalie, der er enken ved Todds kiste. Jake sætter sig for at finde ud af, hvor Natalie er og hvorfor Todd også var gift med en anden kvinde. Det bliver dog langt fra en let opgave, for ingen ved hvor Natalie er, mennesker Jake tidligere har tilbragt tid sammen med, vil ikke vedkende sig at kende ham, og endelig begynder han at føle sig forfulgt. Pludselig står Jake midt i en uvirkelig hverdag, hvor end ikke hans bedste ven tror ham, og da han bliver overfaldet gælder det ikke længere "kun" om at finde Natalie.

Jake er sådan set fint beskrevet, som nævnt kommer jeg også med ind i hans tanker, problemet med ham er bare, at jeg aldrig rigtigt kommer til at tro på ham. Tidligt synes jeg hans handlinger bliver lidt tyndbenede, og i takt med at handlingen udspilles går han fra at være en stille professor til den rene actionman. Han bekriger både mafiaen, politiet og mennesker omkring ham, og da jeg skal have realisme for at få det fulde udbytte af min læsning, var jeg meget tidligt på hælene. 

Plottet er til gengæld godt skruet sammen, der er mange tråde, i mange flyvske retninger, men helheden er faktisk godt skruet sammen. Til gengæld er politiets medvirken fuld af inkompetence og utopiske handlinger. De kalder bl.a. en morder for en helt, og er i stand til at spore en mands mobil, trods det faktum at mobilen blev stjålet og ikke er i hans varetægt!

Den manglende realisme og superman gerningerne, gjorde at jeg ikke kom til at mærke spænding. Jeg læste romanen hurtigt, så den fangede min interesse og formåede at fastholde mig frem mod plottets afsløring. Og borset fra nogle periodiske, meget banale afsnit, var jeg trods alt underholdt. Jeg glæder mig til at læse; Savner dig, og håber, at den har nogle af de ingredienser jeg savnede her.

Alt i alt, er Seks år en actionfyldt og letlæselig roman - underholdende og med indlagt
"hjerne-gymnastik" der med garanti udfordrer læseren.
© Bognørden

Tidligere udgivet på gads forlag:
Savner dig

Ingen kommentarer:

Send en kommentar