lørdag den 5. december 2015

Smørhår og duksedrenge

AF Lars Daneskov



Denne børnebog er fjerde bind i en serie om drengen Anton, derudover har Daneskov også skrevet om at blive far og når mor har en baby i maven Læs mere her.

Jeg har ikke læst nogen af de forgående udgivelser, naturligvis afføder de tidligere priser og sammenligninger med fx. Lindgren, store forventninger - og lad mig starte med at fastslå, at de blev til fulde opfyldt.

Anton er en frisk knægt, der nyder livet. Anton bor i ostehuset sammen med sin mor, der er kæreste med Pappa - pizzamanden. Han er vild med at lege i sneen sammen med sin bedste veninde Molly, de laver sneengle og kælker. Skolen er nogenlunde okay, så længe de ikke skal regne, for Anton er slet ikke god til matematik. Men bedst som julen nærmer sig og alt skal være hyggeligt, vælter hele Antons verden. Først smelter Jesus, den snemand Molly og han har lavet til skolens julesang om Jesusbarnet, så starter der er ny dreng i klassen, og det er ingen ringere end Gilbert Ernst, landets klogeste barn. Og da Gilbert kommer, vil Molly ikke lege med Anton mere, så Anton bliver ked af det, og sætter sig for at blive klogere og komme til at ligne Gilbert. Men intet går efter Antons planer, og da pizza Pappas mamma dukker op bliver tingene meget hurtigt vendt op og ned.

Bogen er ideel som højtlæsningsbog for de mindste skolebørn (6-10 år) og derefter kan den læses af børnene selv. Sproget er legende, humoristisk og yderst levende. Det her er en forfatter, der evner at møde børnene i deres højde, og samtidig give den voksne en rigtig fin oplevelse. Der er alvor og grin for alle aldre. 

Daneskov har høstet mange roser for hans børnebøger, og jeg kan nu melde mig i koret af begejstrede læsere - Og så er jeg ikke bleg for at indrømme, at trods min alder, var dette en virkelig underholdende omgang. Jeg er vild med det finurlige sprog, de mange passager, der giver anledning til snak mellem oplæser og tilhører og ikke mindst historien. Den er vedkommende, har moraler og rammer bredt. 

Så har du småfolk i din nærhed, vil denne bog med garanti vækker jubel og give mange skønne stunder. Kender du Anton er dette et herligt gensyn, og er du, som jeg, ny i Daneskovs univers, så bliver dette et bekendtskab, der bare  udvides.



I serien om Anton er tidligere udkommet:

1- Tro, håb og gorgonzola
2- Tøselus og vinkeflæsk
3- Dig, mig og lama

© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar