mandag den 1. februar 2016

Dødsvalsen

AF Mie Hald


179 sider Brændpunkt

Romanen er denne 15 årige forfatters romandebut, men hun har tidligere, som 12 årig udgivet en novelle til en antologi.

Sproget veksler mellem at være små korte sætninger, og mere fyldestgørende. Sproget er ungt, det sammenholdt med blandingen af fantasy og skønlitteratur gav mig desværre ikke noget regulært flow i læsningen. 

Anna går i 1. g og bor hos plejeforældre efter at hende far døde under en militær udsendelse, og moderen året efter faderen, døde ved en færdselsulykke. Annas brot tristan blev hjerneskadet ved ulykken og har de sidste 5 år ligget på hospitalet. En dag da Anna besøger Tristan på hospitalet, sidder der en fremmed dreng på værelset. En punker, der er både skræmmende og meget grim i munden. Punkeren Kritanta viser sig at være døden, der er kommet for at hente Tristan, han skal bare have Annas underskift først. Men Anna nægter at give sin bror til døden, og bliver derfor udfordret i en overjordisk trekamp, vinder hun den, vil døden lade hendes bror være. Anna accepterer og døden flytter hjem til plejefamilien og begynder i Annas gymnasieklasse, mens de venter på kampene, der både indeholder er trehovedet hund, et menneskeligt skakspil og en dødevals. 

Jeg har det meget stramt med fantasy, således også i denne roman. Men mit største problem var, at handlingen også er en blanding af skønlitteratur med en snert realisme, og denne realisme udeblev helt. F.eks. ligger en hjerneskadet ikke 5 år på hospitalet, han har det meste af tiden intet sprog, men taler pludselig i flydende sætninger osv. Og det ærgrer mig derfor, at der ikke har været en redigering ind over. Og så synes jeg, der er for mange
 (uvedkommende) spor i romanen, det bliver for rodet til mig, jeg savnede dybde.

Romanen er henvendt til unge på 14-20 år, den aldersgruppe vil nok få mere ud af læsningen end jeg fik, og nok ikke læge mærke til de redigeringsmæssige og sproglige fejl jeg gjorde. Men når det er sagt, så synes jeg denne unge forfatter viser et fint potentiale, for der er indimellem rigtig gode passager, der lover godt for fremtiden.



© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar