onsdag den 16. marts 2016

Nærvær

En musikalsk historie om at sætte sig selv på spil

AF Chris Minh Doky


246 sider Politikens Forlag

Chris Minh Doky er international kendt og anerkendt jazzmusiker, herhjemme er han 
en efterspurgt foredragsholder og altså nu også forfatter. 

Musik betyder, og har altid betydet meget for mig, jeg kan genskabe minder fra store dele af mit liv med musik. Dog har jeg ikke haft den store berøring med jazz, så udover at forvente en ærlig livshistorie, forventede jeg også at komme tættere på denne genre.

Minh  er født i København, er søn af en Vietnamesisk far og en dansk mor. Begge forældre har haft succes indenfor musikken, specielt i Frankrig. Minhs storebror er ligeledes musiker, men, hvor han vidste fra barnsben, at musikken skulle være levevejen, troede Minh i flere år, at han skulle træde i faderens læge-fodspor. Minh går til og fra musikken, han spiller flere instrumenter, men ender med bassen. Og med bassen under armen tager Minh til New York for at prøve talentet af, han starter som gademusikant og arbejder sig sidenhen op som en anerkendt bassist. Det bliver til mange års turneer med nogle meget store navne, stor anerkendelse og et ego, der har svært ved at være i Minhs krop. Men alting har en ende og Minh flytter sammen med kæresten hjem til Danmark. Han får to børn, et fast job i DR og burde egentlig "bare" falde til ro og tage sig af familien - men valgene påvirker både mennesket og musikeren, og Mihn må derfor igen i gang med at definere sig selv.

Biografien er levende, velskrevet og herlig letlæselig. Nuvel - der er meget musik, og rigtig mange navne. Jeg har som sagt ikke haft den store berøring med genren, så jeg kunne relatere til få at de helt store, men derudover blev det name dropping. 

Denne histories præmis er musikken, derfor er hovedvægten naturligvis også lagt der. Der er både teknik og metoder, og så er der, først og fremmest, et rigtig fint billede af, hvordan miljøerne er, rundt om i verden. Forskellen er sine steder markant, og Minh bliver formet af hans år i New York, hvor han blev kastet for løverne. Derudover er der også et lidt mere perifert billede af drengen og manden Mihn, barndommen i det flerkulturelle hjem, kampen for alt slå igennem, kampen for at beholde benene på jorden g endelig kampen for at genfinde sig selv hjemme i Danmark. Den personlige del ville jeg gerne have haft mere af, men historien opfylde til fulde præmissen; en musisk fortælling. 


© Bognørden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar