tirsdag den 15. marts 2016

Sanktvejtsdans

AF Adam Georgiev


185 sider (e-bog) Forlaget 5

Forlaget 5, er et nystartet nicheforlag, konceptet er skæv litteratur, og forlaget donerer 5 kr. pr. solgt bog til velgørende formål. Denne forlagsdebut er skrevet af Tjekkiets anmelderroste og bedst sælgene homoseksuelle forfatter. De 5 kr. pr. solgt bog går til AIDS fondet.

Jeg har ikke tidligere læst Tjekkisk litteratur, så dette var altså min debut. 

Romanen er yderst levende og meget velskrevet. Den er kort, med korte kapitler og kunne i opbygningen godt minde om en reportage. Den er rå, vedkommende og i det hele taget
er det en roman, der nærmest læser sig selv.

Omdrejningspunktet er en ung homoseksuel mand, han har livet igennem ledt efter kærligheden, fundet den, men er blevet sviget. Han har skiftende venner, tager ofte på barer, hvor de hurtige seksuelle møder er herskende. Men uagtet, hvor meget sex han får, er tomheden konstant. For det er jo ikke bare sex han higer efter, det er kærlighed - han vil elske og elskes og føres ud af den konstante ensomhed. Livet igennem har han holdt sig til at være en god dreng, men savnet i ham gør, at han er nødt til at overveje, hvor langt han vil gå i jagten efter kærligheden. Gammel kærlighed ruster da aldrig - gør den? Er det ikke ligegyldigt, hvad man udsætter sin krop og sit sind for, når bare man (måske) kan opnå at blive elsket? 

Hovedpersonen er virkelig stærkt portrætteret, jeg kom helt ind under huden på ham, og trods vores seksuelle uligheder, kunne jeg, fra start til slut, relatere til ham og sætte mig i hans sted. Han fremstår knivskarpt og hudløs på hver eneste side; op og nedture, håb og svigt bliver realiteter, også for læseren. Ja, jeg kom hurtigt til at holde af ham.

Derudover gives der et (realistisk?) billede af den homoseksuelle verden, specielt i Tjekkiet. Jeg kender ikke disse steder og miljøet, men det virkede levende og meget realistisk på mig. Der er sexscener, smukke, og også de mere eksperimenterende - men på intet tidspunkt blev det kvalmt eller for meget - det giver et levende portræt af miljøet. 

Romanen har delt vandene, og ja, den er provokerende i sine beskrivelser. Men den er meget mere end sex, den er en solid fortælling om en ung mands søgen efter sig selv og kærligheden - dybden og sproget udgør til sammen en virkelig solid helhed. Om du er homo- eller heteroseksuel, spiller ingen rolle, budskabet går klart igennem. 


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar