torsdag den 5. maj 2016

Natsværmer

AF Jakob Olrik


292 sider Politikens Forlag

Natsværmer er forfatterens tredje udgivelse, men hans første skønlitterære roman.
Jakob Olrik er sexolog, foredragsholder og debatør Læs mere her

Romanen er skrevet i et letlæseligt og flydende sprog, erotikken er krydret med et lille plot og en fortælling om en mand, der forsøger at finde sig selv.

Jakob er ved at finde sine ben efter, at være raget uklar med sin forretningspartner og kærsten Stine. Jakob har måtte vinke farvel til sin kursusejendom, men har i stedet købt det gamle Danmarks akvarium, og her forsøger han at indrette lejligheden og få sin virksomhed på fode igen. En aften efter et foredrag kommer den unge Luna hen til ham, hun vil tale om begivenheder i sit liv, og have råd fra Jakob. Jakob indvilger modvilligt i at mødes med Luna, og det bliver starten på en fuldkommen vanvittig fortælling om de højere kredses seksuelle eventyr. Jakob bliver langsomt hvirvlet ind i Lunas fortælling, og i Luna selv. Han sætter alt på et bræt for at være der for Luna, spørgsmålet er bare, om prisen bliver for hæj for Jakob, og om Luna overhovedet vil hjælpes.

Jeg kommer aldrig rigtig til at tro på, hverken figurer eller handling. Forfatteren siger selv, at 90% af denne roman er virkelige hændelser, men jeg kan simpelthen ikke finde menneskene bag handlingen. De virker kunstige, handlingerne er ofte uden omtanke eller dybde, og således brugte jeg megen tid på at lede efter noget jeg kunne relatere til.

Erotikken er til stede og spiller en stor rolle gennem hele fortællingen, men det bliver aldrig rigtig erotisk eller sanseligt for mig. Samtig er fortællingen også en fortælling om en pige, der tidligt mistede sig selv - eller gjorde hun? Det lille indbyggede plot, passer fint ind i den måde fortællingen er bygget op, men der er episoder, der i min optik, burde havde været udeladt, for de virker som irrelevente nedslag. 

Til trods for, at jeg manglede stærke personer, var romanen let og hurtig at læse, og selv om jeg ikke synes den ramte mig som tilsigtet, så var jeg underholdt. Jeg runder op til 3.

© Bognørden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar