søndag den 5. juni 2016

Kvinden i graven

AF Julia Heaberlin


380 sider Politikens Forlag

Dette er forfatterens tredje romanudgivelse, men hendes første på dansk. Hun er tidligere prisvindende redaktør, og slog for alvor igennem med kvinden i graven.
Læs mere om forfatteren her

Romanen er yderst levende og meget velskrevet - sproget flyder og Tessa/Tessie fortæller sin historie så knivskarpt, at læseren hele tiden er inde i både personer og universer.

Romanen rummer to spor, Tessie i 1995 og Tessa i dag.Tessie er 16 år, da hun på en løbetur bliver kidnappet og levende begravet. Nede i graven, der er omkranset af gule blomster med sorte øjne, er også andre piger, der ikke slap levende fra mødet med Tessies overfaldsmand. Tessie bliver reddet og en mand dømmes til døden for mordene på pigerne. Tessie kommer langsomt tilbage til livet, ikke mindst ved hjælp af hendes bedste veninde Lydia. Tessa er mor til Charlie, anerkendt kunstner og en kvinde, der stadig lever i skyggen af den forbrydelse hun overlevede som teenager. Tidspunktet for henrettelsen af den mand, der blev dømt for forbrydelsen, nærmer sig, og Tessa er begyndt at tvivle på dommen. For når nu gerningsmanden sidder på dødsgangen, hvem er det så, der planter de sortøjede blomster på steder, der har noget at gøre med Tessies liv for 17 år siden og i dag uden for hendes soveværelse? Tessa bliver nu tvunget til at huske de grusomme måneder igen, og spørgsmålet er så, om hun kommer frem til samme slutning som for 17 år siden, eller hendes overfaldsmand stadig er i live og vil i kontakt med hende igen...

Jeg er vild med psykologiske romaner, jeg vil gerne helt ind under huden på "mine" personer og jeg vil gerne udfordres - det blev jeg her, og jeg havde en virkelig god oplevelse på vejen. Jeg kunne mærke Tessie/Tessa med det samme, jeg var til stede i hendes indre og hendes omgivelser. 

Plottet holder - jeg havde faktisk fat i en del af løsningen meget tidligt, men slet ikke det hele. Så evner forfatteren at dreje fokus i andre retninger, og dermed blev jeg fastholdt hele vejen gennem romanen.

Kvinden i graven er en super thriller, tempoet er langsommeligt, personportrætterne er dybe og solide - dette er en af de romaner, der er med til at fastholde genren i toppen af 
min favoritliste. Afgjort en af sommerens must reads.
 © Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar