onsdag den 15. februar 2017

Astragal

AF Albertine Sarrazin

191 sider People´s Press

Denne selvbiografiske klassiker udkom første gang på dansk i 1966. Nu er den nyoversat og udkommer denne gang med forord af Patti Smith. Forfatteren blev kun 29 år, levede et hårdt liv og skrev sine første to romaner mens hun sad i fængsel. Læs mere her

Albertine får navnet Anne-Marie da hun bliver anbragt i familiepleje. Hun bliver misbrugt og falder aldrig til i plejefamilien, der ender med at sende hende til Frankrig i skole. Men Anne falder heller ikke til i skolen og stikker af til Paris, hvor hun lever som prostitueret og tyv. Det får en foreløbig ende da Anne bliver taget og anbragt i et kvindefængsel. Det er her Astragal tager sin begyndelse, for Anne planlægger sin flugt og slipper faktisk over hegnet. Men da hun landet i friheden er det kun for at finde ud af, at hende ankel er brækket og hun derfor ikke selv kan flygte videre fra fænglset. Men Anne er ikke en pige, der gemmer sig eller kan holde sin mund, så hun stopper en bil, fortæller sin historie og lykkedes med at få chaufføren til at skaffe sig transport videre. Anne bliver samlet op af Julien, der også sørger for, at hun bliver gemt af vejen fra politiet. Det bliver begyndelsen på en ny ære for Anne, for hun har opbygget et had til mænd, er forelsket i en løsladt medfange og vil egentlig bare have ordnet sin ødelagte fod og komme videre. Men Anne har gjort regning uden vært, og snart en hun en handlingslammet ung kvinde, der er bundet til det ene fængsel efter det andet, mens hun lever for de små stjålne øjeblikke med Julien. Men kan Anne virkelig ændre sig så meget, vil Julien svigte hende og har de overhovedet en chance sammen?

Romanen er skrevet i et råt og poetisk sprog f.eks: "Du troede du kunne indpode mig følelser - sy en flig af dit hjerte fast på mit..." og "Min nye frihed lægger mig i lænker og lammer mig" Anne/Albertine er fortælleren gennem hele romanen, som udspiller sig gennem nogle år i 1960´ernes Paris. Hun er spillevende og knivskarp i formidlingen.

Anne er 19 år da hun flygter fra fængslet, det er således en ganske ung kvindes oplevelser, der gengives. Det bærer romanen tydeligt præg af, de gennemgående temaer er uovervindelighed, usårlighed og naiv kærlighed. Men tag ikke fejl, for Anne er på mange måder langt ældre end sin alder. De oplevelser hun allerede har i bagagen og de valg hun træffer i årene her er voksne valg. Intet menneske burde være stillet overfor disse valg, men samtidig virker det faktisk også til at Anne er fuldt bevidst om, hvordan hun lever og overlever. Hun er både ungdommelig naiv og kynisk "forretningskvinde" de to modsætninger stritter, men jeg sad alligevel tilbage med et ønske om at give Anne en hjælpende hånd.

Jeg har ikke tidligere læst nogle af de tre værker, så dette var mit første møde med denne unge kvinde. Det bliver imidlertid ikke det sidste, for jeg vil meget gerne læse de to andre, ikke mindst da hendes tidlige død sætter forfatterskabet i relief. Har du læst denne klassiker så er jeg sikker på, at den tåler en gentagelse. Er du ny som jeg, så kom med indenfor i et nedslag i en usædvanlig ung pige/kvindes liv. Jeg garanterer for en fantastisk oplevelse.


© Bognørden

Ingen kommentarer:

Send en kommentar